Hamuban sült pogácsa

Hamuban sült pogácsa

Benáresz

2018. december 05. - Sannis Shaininen Soariu

Ennek a városnak a nevével is nagy gondban voltam, hogy melyiket használjam, a magyar nyelvben ugyanis több verzió is bevett. Manapság leginkább a hindiből vett Váránaszit használják (mint a Wikipédia is - talán ez volna a leghelyesebb), vagy annak az angolos verzióját, a Varanasi-t. Nekem a személyes kedvencem a Benáresz, ez olyan, mintha egy nagyon távoli, de egy másik kultúrkör számára nagyon fontos (talán a legfontosabb) városnak magyar neve lenne - a magyaros írásmód tekintetében, mivel a kiejtés ugyanaz, mint az angol Benares esetében.

Benáresz nagyon fontos város a hindu (és a buddhista) vallás számára, legfőképp az ősisége, és a vallási jelentősége miatt (itt folyik a Gangesz, itt hamvasztják a halottakat, Siva szent városa), még ha igazán fontos politikai szerepe soha nem is volt. A buddhizmus számára is nagyon jelentős zarándokhely, mivel itt, illetve a közeli Szarnathban forgatta meg Buddha a tan kerekét (hirdette először megvilágosodottként a tanításait). Lehet idézeteket találni az interneten Benáresz jelentőségével kapcsolatban de tulajdonképpen a lényeg az, hogy ez Kelet Jeruzsáleme. Ha nagyon leegyszerűsítjük a világot, ábrahámi és hindusztáni eredetű vallásokra, akkor Beráresz ugyanaz az utóbbiak számára, mint Jeruzsálem az előbbieknek. Más téren is sok a hasonlóság az említett két város között: a több ezer éves múlt, az egymillió fő körüli lakosság, a szűk sikátorok, a a rengeteg árus, a muszlim hódítások a történelem folyamán, és azok hatása a város arculatára - így az egyes vallások legszentebb helyeire, vagy azok közvetlen közelébe épített mecsetek. Sokkal többet kaptam ettől a várostól, mint amire számítottam: néha koszos porfészekként hallottam emlegetve, de ez nagy butaság. Nagyon nem az. Ha a földre látogató ufók azt mondanák nekem, hogy hosszú csillagközi útjukon útba ejtik kis bolygónkat, de csak kevés idejük van itt: melyik az a két legfontosabb város, amelyeknek érdemes utánaolvasniuk és megnézniük, hogy a lehető legtöbbet tudják és érezzék a Földből - nagy valószínűséggel Jeruzsálemet és Benáreszt említeném. Így tehát azt gondolom, hogy ha van legalább két város a Földön, amelyeknek, akármilyen messze vannak is Budapesttől, legyen magyar neve: legyen az ez a kettő. És lőn. 

Amritszárból Delhibe vonattal érkeztem (nem volt egyszerű üres helyet találni az internetes foglalásnál). Majd Delhiből Benáreszbe alvó busszal (ami még mindig nagyon kényelmetlen). Kellemes helyen szálltam meg, egy családnál, ahol egy sokágyas vendégszobát tartottak fenn. Innen sétával könnyen elértem a Gangesz-partra, ahol megláttam életem során a legnagyobb folyót (eddig a Duna volt az - a Gangeszt már láttam Risikesnél is, de ott még sokkal kisebb). 

wp_20180411_16_40_28_pro.jpg

Elsétáltam egy darabig a Gangesz-parton a ghátok mentén:

wp_20180411_18_17_40_pro.jpg

 Visszafelé a sikátorokon keresztül jöttem:

wp_20180411_18_59_43_pro.jpg

Másnap újra kimentem a Gangesz-partra:

wp_20180412_12_43_15_pro.jpg

wp_20180412_12_39_25_pro.jpgwp_20180412_12_01_24_pro.jpg

Itt egy olyan helyre értem, ahol halottakat hamvasztottak máglyákon, úgy éreztem, ez nem rám tartozik, bementem inkább a városba, a sikátorok közé. Elmentem a legfontosabb benáreszi hindu templomhoz, Siva isten többször újraépített, aranykupolájú Visvanath templomához (amely mellett Aurangzeb mogul uralkodó építtette fel Gyanvapi mecsetet, az akkori Visvanath templom lerombolása után, érezhető némi analógia a jeruzsálemi Siratófallal, Salamon templomával és a Sziklamecsettel). Hindu templomokat nem szabad fényképezni, de nekem el lehet hinni, hogy nagyon szép és fontos zarándokhely. Benáresz a saivizmus szent városa, a hindu vallás leginkább Sivát tisztelő ágáé - hiszen összefonódott a város szerepe az elmúláséval - itt hamvasztják és szórják a Gangeszbe a halottakat. Mathura és Vrindavan, Ajodhja városok Visnuval, Krisnával, Rámával, a vaisnavizmussal a világmindenség fenntartásával fonódnak össze, a Gangesz partja (Gangotri, Risikes, Haridvár, Benáresz) többnyire Sivával, és az elmúlással. Így a hindu vallásnak, ahogy sok istene van, úgy sok szent városa is, ezek közül talán leginkább Benáresz emelkedik ki. Még egy fontos hindu templomot néztem meg Benáreszben: a kis tó partján álló Durga-szentélyt (Durga Siva feleségének, Parvatinak az egyik alakja):

wp_20180412_19_42_56_rich.jpg

Másnap kimentem Szarnathba, ahol Buddha megforgatta a "Tan kerekét", tehát megvilágosodása után először beszélt tapasztalatairól. ezzel elindítva útján az egyik világvallást. Ha folytatjuk a Jeruzsálem - Benáresz analógiát, akkor Szarnath Betlehemnek felel meg, mindkettőben egy-egy Nagy Tanító által hirdetett új valláshoz kapcsolódó fontos események zajlottak, a megfelelő ősi város néhány kilométeres közelségében. Ide megosztott riksával jutottam el (tehát több, azonos irányba tartó ember azonos riksában ült). Szarnathban már akkor a Buddha emléke előtt tisztelgett a tanításait követő Asóka király, amikor Jézus még meg sem született. Ezt jelzi az itt álló Asóka-oszlop, és a korbeli építményekből álló romkert:

wp_20180412_15_46_42_pro.jpgwp_20180412_15_38_05_pro.jpg

A legnagyobb építmény a szent helyen, amely állítólag egzaktul jelzi a Tan kereke megforgatásának helyét, az 1500 éves, hatalmas Dhamek-sztúpa:

wp_20180412_15_57_06_pro.jpg

Szarnathban az összes buddhista nemzet képviselteti magát egy-egy sztúpával, ahogyan Jeruzsálemben és Betlehemben a keresztény egyházak különböző változatai a templomaikkal vannak jelen. Így van itt nepáli, bhutáni, sri lankai, tibeti, kínai, japán, koreai, myanmari, thaiföldi, vietnami és khmer sztúpa, illetve kolostor is. Meg egy hatalmas Buddha-szobor:

wp_20180412_15_27_06_pro.jpg

Azt hiszem, eléggé kifejtettem, hogy Benáresz és Szarnath miért rendkívül fontos helyszínek az egyetemes emberi civilizáció szempontjából. Most elhagyom egy időre Indiát: Nepálba utazom tovább.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hamubansult.blog.hu/api/trackback/id/tr4114438266

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása